"ARASZ" Interjú Börzsönyi Balázzsal
Jómagam már 3 éve viselem büszkén az ARASZ ruházat minden darabját. Eleinte csak bushcraft és outdoor kalandjaimon volt állandó öltözékem, mára viszont nem kérdés, hogy vadászataimon milyen ruhát viseljek. Hiszek abban, hogy egy magyar termék is felveheti a versenyt a világmárkákkal és őszintén gondolom, az ARASZ-nak sikerült!
Wifi róka?! Mit tükröz a logótok, hogyan született meg?

Az ARASZ eredetileg kizárólag egy informatikai szoftver fejlesztő csapat volt (jelenleg is van egy ilyen ág a cégbe – és ebben is jók vagyunk ), viszont a vadászat szeretete miatt bennem már évekkel korábban megfogalmazódott, hogy majd ha minden összeáll egy igazán jó-trendi és színvonalas magyar vadászmárkát teremtsünk! A tradíció a vadászat egyik legfontosabb eleme ezért nem hagyhattuk el az informatikát a logóból – így állt össze a wifi és róka!
Mesélnél kicsit, hogyan jött létre az Arasz márka, és mi inspirál benneteket a vadász- és túraruhák terén?

Ez tényleg egy nagyon régi álmom volt. Szerintem minden emberben benne van valahol, hogy szeretne kereskedni. Gyerekkorunkban boltost játszunk, mert már akkor kialakul, hogy adjunk- vegyünk. Elkezdtem vadászni felnőt fejjel és Én is követtem az öltözködésben is a vadász trendeket és azt is láttam, mi az amin változtatnék egy ruhán egy kiegészítőn. De az Én eltökéltségem nagyon kevés lenne, ügyes emberek vesznek körben az életemben a családomban és a munkáinkban mind a mai napig. Igazából szerintem ez a kulcs, egymást (is) toljuk felfelé az emelkedőn és folyamatosan elérhető célokat tűzünk ki magunk elé!
Hogyan zajlik nálatok egy új kollekció tervezése? Mi az, ami igazán beindítja a kreatív folyamatot, amikor a terepi ruházatról van szó?

Látnod kellett volna a tegnap kitalált új pólót….kiröhögtek a kollégák vele . Az igazság az, hogy vannak kreatív ötletek, megvalósítjuk és főleg az elején nagyon nagy számban a kukába dobjuk, átalakítjuk, vagy mert kivittük túrázni/vadászni és egyáltalán nem azt adta amit vártunk, vagy a visszajelzések nem jók, vagy egyszerűen eladhatatlan valamilyen okból. Mindenre volt példa! Szerencsére és újra a csapatra mutatok jól el tudjuk találni, hogy mit érdemes átnyomni a rostán. Ebben a folyamatban mindenki részt vesz a tervezéstől a varrodán át az eladásig! És még egy fontos adalék, hogy nagyrészt erdőjárókkal dolgozunk! A varroda és a marketinges csapat is régi vadász barátok, de a lányok az irodában is túrával töltik a szabadidejük jelentős részét. Szerintem ez a titok!
Milyen inspirációk, trendek és tapasztalatok hatnak rátok a design során?

Itt van egy a marketinges anyagokban is felhasznált gondolatunk, ami szerintem mindenre válasz. "Az ARASZ vadász és túra ruházat akár a fiatalosabb az új generációs - trendeket teremtő, de a hagyományokat és a vadászati értékrendet minden esetben szem előtt tartó megjelenést biztosít mindenkinek!" Ez nem csak egy jól el talált gondolatsor….ez az irány!
Milyen anyagokat választotok, hogy a ruhák ne csak menők, hanem tényleg praktikusak is legyenek a vadonban? Mesélj egy kicsit arról, miért pont ezek az anyagokat használjátok?
Itt tényleg fontos a tapasztalat. Már a tervezésnél figyelembe kell venni, hogy mire szánjuk az adott ruhát. A túranadrág legyen könnyű szellőző, vízhatlan vagy vízlepergető. Tartós, lehetőség szerint trendi színekkel. Egy vadász ruhánál mások a szempontok! Itt is fontos a tartós strapabíró anyag, mert az erdő, a cserkelés, a sár, a víz mind-mind az anyag ellen dolgozik. Ennek megfelelően kell kiválasztani és itt azért már figyelni kell a rejtőzködő színekre és az anyag "csendességére"! Számtalan szempont van és ezeket szem előtt tartva felkerekedünk és megnézzük a nagykerekben mik a lehetőségeink. Itt már arra is figyelnünk kell, hogy ne az utolsó végeket hozzuk el, legyen utánpótlás.
Kik varrjak ezeket a ruhákat és ki készíti a kiegészítőket?
A velünk és nekünk dolgozók profik. A bőr termékeink rendkívül népszerűek, mert az alapanyag, a varrás és a design is a legmagasabb szinten/szintről van! A celldömölki varroda, akivel együtt dolgozunk még ezen is túltesz! Ahogy mondtam vadász barátok, hasonló értékrenddel és hozzáállással a munkához, ahogy Mi is dolgozunk. Megvan az összhang, ha gond van megoldjuk együtt. Ezt máshogy nem is lehet.
Melyek azok a visszajelzések, amiket a vásárlóktól kaptatok, és amik szerintetek igazán megmutatják, hogy mennyire jól teljesítetek a terepen?

Vannak visszatérő, nagyon elkötelezett vásárlók. Ez eleve jelzés értékű hiszen csak az elégedett ember vásárol újra az adott márkától és ezt alapvetően jó látni. Ráadásul folyamatosan osztják tovább a reklámjainkat. Többször előfordul és értékeljük is, ha a vásárolt termékben vagy termékről látunk visszajelzést a social médiában. Ezeket a leglelkesebb vásárlóknál természetesen igyekszünk valamiféle kedvezmény lehetőséggel meghálálni!
Hogyan ötvözitek a régi, magyar hagyományokat a modern dizájnnal és technológiával? Milyen elemek jelennek meg a ruházatotokban, amik esetleg ezt tükrözik?
A vadászat a tradíciókra épül. Bár látjuk a változást jó példa a mára nagyon megosztó "vadászni csak kalapban" vagy baseball sapka is mehet. A fiatalabb generáció - bár Én azt látom igyekszik tartani a hagyományokat, - de azért szeretne megújulni. Ennek megfelelően próbáljuk alakítjuk ki a vadász kollekciókat és a kiegészítőket. Mindenki találja meg a stílusának megfelelő öltözetet.
Mit üzentek a fiatalabb generációnak, hogy nekik is megmutassátok, mennyire menő lehet a magyar vadászati örökség a mai világban?
Azért nehéz kérdés/kérés ez, mert a vadász a mai világban ellenség lett. Gondolkodás mérlegelés nélkül mondják ki nagyon sokan a negatív véleményüket. Pedig a vadász figyeli a területet, járja az erdőt, eteti a vadat. Védi óvja a környezetét, őrzi a vetést az állandó és szántóföldi kultúrákat. Ezek a legfontosabb feladatok mégis a ravasz meghúzása az utolsó momentum az, amit mindenki a vadász emberhez köt. Ha nem lenne szabályozva a vadállomány az olyan mértékű problémákat okozna mind a mezőgazdaság mind a közlekedés, de akár az alap életterünkben is, hogy azt gyanítom nem is igazán látják át a vadászat kritikusai!
Milyen irányba szeretnétek tovább vinni az Arasz márkát a következő években? Milyen új trendeket, designokat próbáltok ki, hogy még jobban kiszolgáljátok a terepi kihívásokat?

Még "gyerekek" vagyunk ezen a piacon . De figyeljük a trendeket és igyekszünk szélesíteni a kínálatunkat. Gyűjtjük és értékeljük az információkat, amik a termékeinkről visszajutnak – változtatunk színesítünk a palettán ha kel ha azt látjuk ez az igény. Ez az alapja a fejlődésünknek!
Lesz kimondottan hagyományőrző kollekciótok?
Nem zárkóznék el ettől sem. De Te is érted, hogy erre akkor kell "lőni", ha már az alap dolgokban jók vagyunk. Ha komoly és széles választék van a palettánkon, ha ismernek és szeretnek minket, utána kellene ebbe az irányba is mozdulni.
Hogyan látjátok a magyar vadász- és túraruházati piacon a jövőt, és mit vártok egyre a fiatalabb outdoor rajongóktól?
Komoly jövőképünk van! Látjuk a helyünket. A lábunkat már betettük a piacra és szeretnénk elérni, hogy a vadászok és túrázók, akik egyébként rendkívüli módon tudnak ragaszkodni egy-egy márkához elhiggyék nekünk, hogy Mi is tudjuk azt a színvonalat adni, mint a nagy márkák csak magyar gyártással és magyar árakkal!
Köszönöm az interjút Börzsönyi Balázsnak, szívből remélem, hogy még hosszú-hosszú éveken keresztül tudunk együttműködni!